Själens lilla tuva


Här om dagen var jag och långfikade med Venla. Hon stöttade mig i mitt jobbsökande och följde med mig runt litegrann när jag lämnade CVn. Inte för intet. Jag fick napp och ska på intervju ikväll klockan sju, så håll tummarna!
Stället heter Coffeebar och är något slags lunchcafé, ser ju ganska trevligt ut ändå. Nu vill jag bara få ett jobb. Så jag kan ut och resa.



Efter intervjun är det grafikskolefest, det ska bli drag! De har röjt undan alla grafiktrycksmaskiner, byggt en bar och rätat ut ett dansgolv. Och så ska de ha någon slags utställning framme också. Skoj ska det bli.

Igår var det så hemskt fint ute, solen var alldeles pannkaksgul och löven glänste av dagg. Så jag pälsade på mig och satte mig utomhus och läste poesi. Bla "Den röda fläcken på fastighetsmäklarens hals" av Katarina Kieri, och "Bo under ko" av Eva-Stina Byggmäster. Här kommer några favoriter:

"Krus påväg till svämmarsväng.
Bestämma sig för vilken garderob
sover litet i dem alla,
blir så vackra veck och kanter.
Inget för givakt i sparlakan
med pynt av ficken gilla. Vadå för
itu, tre stycken valsare på
irrfärd här förbi. Nu, vinkar
längtans potatis till mig, säger
ser du trollet i dig."

av Eva-Stina Byggmäster

"Utan mössa blåser hår,
själens lilla tuva. Solskensfläckar
hyser katter spräckliga och vita.
Vinterdimmor gör snö åt sina barn,
jag gör strängar av mossa.
I munnen silver
som vill bli guld -
Nu är jag gren med gröna löv,
nu är jag höst och borta."

av Eva-Stina Byggmäster

"Allt som kunde ta sin början under den förbindliga novemberhimlen,
all beröring i mörkret där rådjuren betar.
Jag har tränat på leendet mot busschauffören,
tänkt mycket på dem som längtar hem från sina tjänsteresor.
På natten sipprar dissonanser in i våra drömmar.
I det första ljuset bryter vi upp golvplankor,
söker efter dolda hålrum,
bär under dagen med oss en lätt yrsel i våra fickor.
Den där punkten i bröstet, du vet vilken jag menar,
där allt kan öppna sig,
jag har lagt lite gräs över, några fågeldun, reder ett bo inför vintern."

av Katarina Kieri

Jag tyckte det var så fina stämningar i dehär dikterna.

Igår på kvällen gick jag och Rickard på bio. Han hade frågat tidigare om jag ville och jag hade drömt under natten att jag gick på Vicky Cristina Barcelona av Woody Allen, men missat början för jag skulle köpa choklad innan. Och i drömmen var jag så besviken att jag hade missat början, för det var tydligen en hemskt bra film.
Så jag sa ja och vi gick på Vicky Cristina Barcelona, och den här gången köpte jag choklad långt innan. Fast vi var nära på att gå vilse när vi skulle dit. En kvart innan filmen började frågade vi en snäll tant med en hund efter vägen och hon visste precis. Tur var väl det, annars hade vi missat början, som i drömmen..
Filmen var mysig. Kanske inte så hemskt bra som jag hade fått för mig på grund av drömmen. Men helt klart sevärd. Jag vill till Barcelona, nu!

Bilder av filmen:



En rolig bild jag hittade med Scarlett och Woody:



Nu ska jag minsann äta en längtans potatis för min mage har börjat kurra!

Kommentarer
Postat av: emma

jag älskade filmen! <3

2008-10-25 @ 20:04:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0