Att tänka som en tant




I helgen var jag på en snabbvisit i Dalarna. Pappa bjöd mig på resan så vi skulle hinna träffas lite. Jag glömde dessvärre min kamera där..
Jag, pappa och mina bröder åt en brakmiddag, pratade, drack kaffe spelade sällskapsspel, huttrade i vinterkylan, åt ostochkex och drack vin. Det var väldigt trevligt och välbehövt.
Min pengarbrist gör mig gång på gång påmind, så det var skönt att bara åka bort från storstaden och bli bortskämd litegranna. Jag kom på i förra veckan att det ultimata vid pengarbrist är att tänka som en tant. Jag tänkte sätta ihop en liten punktlista..

  • När du handlar, handla endast ett paket standardmjölk, en påse lösviktspotatis, en röd paprika och ett litet smörpaket.
  • Ägna dig åt sysselsättningar i stil med: korsordslösning, baka bröd och kakor, lyssna på melodikrysset, sticka strumpor och mata fåglarna.
  • Hempermanenta håret.
  • Baka alltid ditt egna bröd.
  • Sy dina egna kläder.
  • Gör alltid storkok som du sedan fryser in, smidigt att i framtiden kunna ta fram en kallops från 96!
  • När någon fyller år- ge bort smarta presenter som t.ex. ett par stickade sockor med en tablettask inuti, en tialott eller ett set med decilitermått.
  • Samla på dig gratisvykort som du kan återanvända att skicka vid födeledagar och för andra hälsningar.
  • Klipp ut och pilla bort frimärken som inte blivit stämplade.
  • Spar på inslagningspapper, fina snören, tidningar med korsord (som man kan klippa ut och spara).
  • Tänk alltid efter innan du slänger någonting med andra ord, allt kan ju vara bra till något!
  • Bjud hem vänner och familj på kafferep istället för att gå ut och ta en fika.
  • Släng aldrig mat, ät den fast den luktar lite konstigt. Gammal fil och mjölk kan man baka på.
  • På helgerna går du på loppis, basarer och fyndar ytterst få men nödvändiga ting istället för att ränna ute om nätterna.
Och till sist, för att få din vardag att gå ihop, glädj dig åt det lilla. Det kan vara ett telefonsamtal från en familjemedlem eller en vän, någonting intressant som händer utanför fönstret, att en blomma håller på att slå ut (följ den dag för dag), att någonting går ner i pris i matvarubutiken, tanken på att kanske skaffa katt, en fin låt på radion, ja, det finns mycket att glädjas åt här i livet!

Finns det någon som har ytterligare "Tänk som en tant- Tips" är det mer än välkommet!

Kommentarer
Postat av: Marie

Vilka fenomenala tips!

Alla borde ta mej tusan tant-tänka varje dag.

2009-01-25 @ 19:33:10
URL: http://mariesfinurligheter.blogg.se/
Postat av: Mirjam

Mycket bra tips!

Det smått pinsamma är att jag känner igen mig i vissa av dem... Särskilt de som är nästan dumsnåla grejer. Tack för att de nu är okej att göra!

2009-01-26 @ 09:55:50
Postat av: Solveig

Gör egna födelsedagskort (se dagens Rocky i DN 28/1)

Klipp gärna ur Rocky och bifoga, ett roligt kort kostar minst 25 kr!

Skicka presenterna med någon som ändå åker, gratis, istället för dyra porton på paket. Om man inte känner någon som ska till just den staden, kan man bli lite kompis med busschauffören...

2009-01-28 @ 16:27:33
Postat av: Pappa Perhåkan

Tänk att vara pappa till en tant! Det känns lite märkligt när man nämner det för sina bekanta:

- Jag pratade just med min dotter tantMarit.

- Jaha, hur gammal är den tanten?

- Tja, hon fyller 21 i nästa vecka...

Kommentaren om maten kan jag tyvärr inte frånsvära mig...

2009-02-08 @ 13:51:20
Postat av: malin

Jag hittade ett litet problem med att leva som en tant - om man bara handlar mjölk, potatis, paprika och smör, vad bakar man sitt bröd av? Jag tror att en mjölpåse måste läggas till på shoppinglistan. Förlåt, jag menar inköpslistan. Men annars tror jag att det är bra att leva mer som en tant, särskilt när man är av det fattigare slaget (som jag) - tanter är experter på att låta en minimal pension räcka en hel månad. Och så blir dom glada av lite. Jag måste nog plocka fram min inre tant lite oftare...

2009-02-11 @ 13:07:11
URL: http://malinmaskros.blogg.se/malinmoblerar
Postat av: Linda

Hahaha, lite tant är jag nog minsann! :)

2009-02-11 @ 21:59:10
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: En magisk purt til en anan värd

Åh, detta inlägget älskade jag, liksom jag älskar tanter. Sticka och virka eller gör pärbroderier är ju en klassiker. Och läs husmodersböcker. Sen är ju konstiga huskurer min absoluta favorit. Min mormor säger att man ska stoppa vitlöksklyftor i öronen om man har ont i dem. Och dricka whiskey vid halsont.

2009-04-10 @ 00:43:35
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0