Kaffet




Finns det någonting bättre än en stor kopp kaffe att vakna till? Nej, jag tror inte det.
Jag tänkte, i och med att jag jobbar på café, att jag skulle komma med lite kaffe-tips.
Om man vill göra en härligt skummande latte ska man helst använda lätt eller minimjölk, det blir mer skum då. (På bilden har jag använt ekologisk mellanmjölk, det går det med.)
Vispa skummet med lattevisp eller för hand, just efter att det börjar sjuda. När det är så mycket skum det bara går, ska man banka kastrullen mot en köksbänk och göra cirkelrörelser med kastrullen så de stora bubblorna försvinner. När skummet är som ett poröst fluff med små bubblor lutar man det kaffefyllda glaset och häller på. (Kaffet ska förstås vara extra starkt) Jag brukar toppa med kanel och kardemumma.
Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Marie

Som tips från coachen ungefär, tack!

Jag brukar fixa chaité och skummad mjölk,

man kan liksom inte bli annat än glad när man dricker det.

2009-01-15 @ 23:06:00
URL: http://mariesfinurligheter.blogg.se/
Postat av: Solveig

Det får bli en lattevisp och kaffe i helgen, låter hur gott som helst!

2009-01-16 @ 20:28:43
Postat av: Solveig

2009-01-16 @ 20:29:43
Postat av: Solveig

Idag gjorde jag två vackra koppar kaffe med handvispad lättmjölk, det blev verkligen gott skum! Det är nog förresten dags för ett stort glas med chai-te med skum, måste pröva om det blir ännu bättre med riktigt uppvärmd mjölk...

2009-01-17 @ 17:35:54
Postat av: Marit

vad kul! jag vill också göra chailatte, dricker det på jobbet men borde köpa hem också. det är mysigt.

2009-01-18 @ 13:04:37
URL: http://tantmarit.blogg.se/
Postat av: Marit

Ps. Solveig- kul att du äntligen vågar kommentera! Ds.

2009-01-18 @ 13:05:26
URL: http://tantmarit.blogg.se/
Postat av: Anna S

Ååååh, vad gott det ser ut! Jag som försöker sluta med koffein har fruktansvärda kaffecravings.



Gillar man mycket skum kan jag annars tipsa om att använda sojamjölk. Det är nästan fånigt enkelt att skumma och blir väldigt krämigt.

2009-01-20 @ 16:57:52
URL: http://evilkitten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0