Lyx-Filmkväll


I lördags hade jag och Rickard filmkväll, en sån där lyxig, då man ser två filmer på rad. Vi började med "Lars and the real girl" med bland andra Ryan Gosling. Den handlar om en ensam typ (Ryan G) som beställer hem en så kallad "real doll" och blir förälskad i henne på riktigt. Han tror nämligen att hon är verklig. En väldigt skruvad och rolig film samtidigt som den är hemsk och sorglig. Man vet inte riktigt vad man ska känna efter filmens slut. Det är en spännande film- idé. Samtidigt som den är otroligt orealistisk och sarkastisk, känns det i vissa stunder som att det skulle kunnat inträffa i verkligheten.



Ryan Gosling som Lars

SOM EFTERRÄTT såg vi animefilmen Porco Rosso av Hayao Miyazaki, den var verkligen söt. Det handlade om en flygade gris. Eller ja, en man som förvandlats till gris och med sitt röda flygplan räddar människor i nöd. Han är en före detta pilot för det Italienska flygvapnet, men lämnade dem för han tyckte de var fascister. Istället flyger han runt med sitt plan och fightas mot flygande sjörövare. Det är en fin kärlekshistoria med fina bilder, inte minst över Italien, jag vill åka dit och bli räddad av en cool flygande gris!



Porco Rosso och hans kvinna

Kommentarer
Postat av: Anonym

porco rosso är verkligen underbar... sjukligt bra tecknad också.



219990,8 poäng

2008-09-22 @ 09:43:46
Postat av: Miriam

Hmm Ryan Gosling som är min darling från The Notebook... Vågar man då se den här filmen? ;P Fast den lät ganska rolig faktiskt.



Porco Rosso vill jag också se! Spirited Away och alla andra tidigare säger ju sitt, så att säga.

2008-09-23 @ 22:35:27
URL: http://http://miriamskafferep.blogspot.com
Postat av: emma

jag <3 lars and the real girl!!!

2008-09-24 @ 21:26:31
Postat av: Emma

åh, jag älskar båda dessa filmer.

Hayao Miyazaki är ju helt fantastiskt. Hur gulliga är inte hans filmer? Se Det levande slottet och Kikis Expressbud om du inte redan gjort det. De är också fantastiska, liksom Min granne Totoro och Spirited away.

2008-09-30 @ 18:50:24
URL: http://ohglory.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0