Finbesök med finmuffins


Jag har verkligen snöat in på bakning nu. Allvarligt. Jag vill bara köpa massa bakgrejer, formar, fat och kavlar och baka sjutton sorters kakor, nästan. Efter att ha gått runt lite på stan hittade jag den finaste bakboken på Akademibokhandeln; A piece of cake, där det fanns massa fina bilder och smaskiga recept. Det drog igång baksuget och jag kunde inte stå emot abstinensbesvären. Så när jag kom hem drog jag igång. Det passade bra för Malin skulle komma på söndagsfika. (Jag hade min ursäkt) Eftersom vi hade tre gigantiska och lite lätt brunprickiga bananer på köksbänken, fick det bli lite smånyttiga banan och vaniljmuffins.




I full flärd


Färdiga och fina!

Jag toppade dem med philadelphia blandat med lite honung och bananbitar.
Malin trodde att det var en konditor som hade gjort dem.. De blev verkligen goda!

Banan och vaniljmuffins

12 portioner | Normalstora formar

3 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
1 dl havregryn
2 ägg
1 1/2 dl råsocker eller vanligt socker
2 tsk bakpulver

3 tsk vaniljsocker               
2 bananer
1 1/2 dl havredryck (eller mjölk)
3/4 dl rapsolja eller flytande margarin


1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Rör ihop alla torra ingredienser.
3. Mosa bananerna och tillsätt dem och alla övriga ingredienser i mjölblandningen.
4. Rör ihop, bara så att smeten blir slät, inte mer.
5. Fördela i en smord muffinsplåt för 12 eller använd ”Amerikanska muffinsformar”, degen är väldigt trög och smiter gärna iväg i vanliga formar.
6. Grädda mitt i ugnen ca15 min.

 

Låt dem svalna och toppa med valfri glasyr.

 

Bilder ur A piece of cake.


Kommentarer
Postat av: Malin

gottgottgott! vi hörs snart min vän. tack för fikat! puss

2008-09-23 @ 16:51:21
URL: http://www.myspace.com/molinmalin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0